Filtriranje
hr en
0 0

Vrste ulja u kuhanju: maslinovo, kokosovo, konopljino, laneno

Datum objave: 29.04.2019

Masnoće su važan dio svakodnevne prehrane jer tijelu pružaju neophodne nutrijente. No pri odabiru trebamo uzimati u obzir samo zdrave masnoće od kojih će organizam imati koristi. Poznato je da industrijske masnoće nisu zdrave jer brzim postupcima proizvodnje često sadrže štetne trans masne kiseline, a gube mnoga nutritivna i ljekovita svojstva. Stoga se preporučuju sva hladno tiještena (prešana) biljna ulja poput onoga od masline, buče, lana, konoplje, sezama, suncokreta, kokosa, oraha, badema, lješnjaka… Od životinjskih masnoća najbolji izbor su domaći maslac i svinjska mast.

Kod pripreme hrane najčešće koristimo ulja. No koje ulje odabrati? Osim što bi trebala biti hladno tiještena, važno je znati da kod pripreme jela pri visokim temperaturama moramo koristiti ulja kojima ne smeta zagrijavanje. Ona moraju ostati stabilna – ne smiju oksidirati i postati užegla. Pri oksidaciji se stvaraju slobodni radikali za koje je poznato koliko štete čitavome organizmu jer oštećuju stanice.

Stoga ćemo ovdje predstaviti četiri najvažnije vrste ulja u kuhinji koja se ujedno smatraju i najzdravijima. Maslinovo i kokosovo ulje možemo koristiti za kuhanje, a laneno i konopljino ne smijemo zagrijavati.

 

Maslinovo ulje

Ovo ulje bogato je nezasićenim masnim kiselinama. Najveći dio ulja čini mononezasićena oleinska kiselina, a ima i ponešto zasićene palmitinske kiseline te antioksidativne spojeve. Maslinovo ulje može smanjiti mogućnost nastanka mnogih suvremenih i kroničnih bolesti kao što su debljina, dijabetes tipa 2, artritis, Alzheimerova bolest i zloćudne bolesti … Povoljno utječe na razine masnoća u krvi i snižavanje krvnoga tlaka. Ima snažna protuupalna svojstva i poboljšava kognitivne funkcije. Blagotvorno djeluje na probavne organe i crijevnu mikrofloru, kosti, kožu i kosu.

Prikladno je za kuhanje, pirjanje i pečenje. Djevičansko maslinovo ulje možemo koristiti kod viših temperatura, a kod ekstra djevičanskoga bolje je da temperature ne prelaze 160oC. Izvrsno je i kao dodatak raznim jelima – od glavnih jela, priloga, salata, umaka i namaza pa čak i slastica. Ekstra djevičansko maslinovo ulje najbolje kvalitete možemo dodati prije posluživanja jela.

 

Kokosovo ulje

Ovo ulje sadrži nešto više od 90% zasićenih masnoća, za koje se nekada smatralo da su nezdrave. Ipak, one su potrebne za dobro funkcioniranje svakog organizma. Sadrži vrijednu laurinsku i kaprilnu kiselinu te ima snažno antioksidativno djelovanje. Ovo je ulje lako probavljivo i brz je izvor energije, a ne utječe na razine šećera u krvi. Korisno je i kod prehrane sa skidanje suviška kilograma. Snaži imunitet, djeluje protuupalno te protiv bakterija, gljivica i virusa. Korisno za zdravlje crijevne mikroflore te općenito probavnoga sustava. Preporučuje se kod tjeskobe, depresije, astme, psorijaze, povišenoga krvnoga tlaka i dijabetesa. Smatra se da je korisno u sprečavanju zloćudnih i neurodegenerativnih bolesti poput Parkinsove i Alzheimerove bolesti.

Ispod 25oC ovo je ulje u krutome stanju pa se naziva i kokosova mast. Pri višim temperaturama postaje tekuće. Ovo ulje izvrsno podnosi visoke temperature i možemo ga koristiti kod kuhanja, pirjanja i pečenja – za sve vrste slanih i slatkih jela. I bez termičke obrade možemo ga upotrijebiti u umacima, namazima, smoothijma, kašicama, pudinzima…

Konopljino ulje

Ovo ulje ugodnoga orašastoga okusa sadrži linolnu, linolensku, gama-linolensku kiselinu (GLA) i alfa-linolensku kiselinu (ALA) te brojne druge antioksidativne i zaštitne spojeve te ponešto proteina, vitamina i minerala. Potiče cjelokupni metabolizam i smanjuje tek. Poboljšava rad imunološkoga i hormonalnoga sustava. Smanjuje razine lošega LDL kolesterola pa je važno u prevenciji srčano krvožilnih bolesti. Djeluje protuupalno i korisno je kod reumatoidnoga artritisa i neuropatije. Može pomoći kod tegoba menopauze i predmenstrualnoga sindroma te depresije i tjeskobe. Blagotvorno utječe na zdravlje kože i može pomoći pri ublažavanju raznih kožnih bolesti i tegoba. Može smanjiti opasnost od nastanka zloćudnih bolesti

Nije prikladno za pripremu hrane pri visokim temperaturama (ne bi smjela biti viša od 150oC). Možemo ga dodavati u gotove i rashlađene juhe i variva, salate, namaze, umake, njime poprskati glavna jela, priloge te ga dodati u kašice i smoothije.  

Laneno ulje

Sadrži mnogo mononezasićenih masnoća. ALA masne kiseline se u organizmu pretvaraju u omega-3 masnu kiselinu. Laneno ulje djeluje protuupalno i može sniziti razine lošega LDL kolesterola i tako čuva zdravlje srčano krvožilnoga sustava. Povoljno utječe na živčani i probavni sustav, a može smanjiti mogućnost od nastanka dijabetesa i zloćudnih bolesti. Korisna je pomoć kod atopijskoga dermatitisa i ekcema.

Laneno ulje nije prikladno za pripremu hrane pri višim temperaturama, pa ga koristimo u gotovoj, rashlađenoj hrani. Blagoga je okusa pa ga možemo dodavati u juhe, variva, salate, umake, namaze, smoothije, kašice… Dobro se slaže s mliječnim proizvodima kao što su mlijeko, sir, vrhnje, jogurt, acidofil i kefir.

Komentari 0
Nema komentara. Budi prvi!

Komentiranje je zatvoreno