Filtriranje
hr en
0 0

Taj neodoljivi kikiriki - x razloga zašto se dobro počastiti s njim!

Datum objave: 25.07.2019

Kikiriki je jedna od neodoljivih grickalica koju kad počnemo jesti – jednostavno ne možemo stati dok ne pojedemo čitav sadržaj vrećice. Nažalost, često se spominje u negativnome kontekstu jer se najčešće jede kao industrijski obrađeni proizvod koji se prži pri visokim temperaturama, sadrži mnogo masnoća i suviše je slan. Industrijske masnoće su uglavnom nezdrave, pa se inače zdrava namirnica u ovome obliku ne preporučuje u zdravoj prehrani.

Zbog svojih svojstva (izgled, sastav, okus) kikiriki se uglavnom smatra orašastim plodom – iako se radi o biljci latinskoga naziva Arachis hypogaea koja pripada porodici mahunarki (Fabaceae). Primijetit ćemo da okus sirovoga kikirikija podsjeća na grah ili grašak. Zanimljivo je da se plodovi ove biljke stvaraju pod zemljom.

 

Hranjive tvari kikirikija

Kikiriki je hranjiva namirnica koja sadrži ponešto ugljikohidrata, dosta proteina i masnoća (prevladavaju nezasićene masne kiseline). U njemu se nalaze vitamini (B1, B2, B3, B6, B9, E i K), minerali (fosfor kalij, kalcij, magnezij, željezo, bakar, cink, mangan i selen), prehrambena vlakana i antioksidanti. Od tih zaštitnih spojeva osobito su zanimljivi koenzim Q10, kumarinska kiselina, fitosteroli resveratrol.

Proteini u kikirikiju mogu biti značajni u našoj prehrani. Za razliku od ostalih orašastih plodova koji ne sadrže proteine u značajnijim količinama, kikiriki ih sadrži čak 26%. Stoga je ova namirnica veoma zasitna, pa se preporučuje kao dobar međuobrok. Prikladna je i u redukcijskim dijetama za smanjenje tjelesne težine.

Smatra se da kikiriki može regulirati razine masnoća u krvi, smanjiti opasnost od razvoja dijabetesa, visokoga krvnoga tlaka, srčano krvožilnih bolesti,te žučnih kamenaca. Može pomoći kod erektilne disfunkcije i sindroma policističnih jajnika, a pozitivno utječe na zdravlje kose i kože.

Dakle, ovu zdravu namirnicu svakako bismo trebali uvrstiti u prehranu. Kako bismo tijelu pružili mnoštvo vrijednih elemenata i spojeva, dnevno je dovoljno uzeti šaku ili otprilike 12 sjemenki kikirikija.

 

Kikiriki u prehrani

Kikiriki se preporučuje svima, osim osobama koje su alergične na ovu namirnicu. Koristimo ga sirovog, kuhanog ili prženog, ovisno kakav nam okus odgovara. Neka su istraživanja pokazala da se kuhanjem čak povećava količina antioksidanata.

Kikiriki se često može nabaviti u zrelim, osušenim, sivkastim i naboranim mahunama koje su najčešće pržene. Također može se nabaviti oljušteni prženi kikiriki bez ljuskica na sjemenkama te sirovi (neoljušteni) kikiriki koji na sjemenkama ima crvenkaste ljuskice (opnu). Nju nije potrebno ljuštiti jer sadrži korisne spojeve. Kikiriki bez ljuskica ipak ima bolji okus, pa hoćemo li ga oljuštiti ili ne, ovisit će o našemu ukusu.

Kikiriki najjednostavnije možemo upotrijebiti kao grickalicu: samostalno ili zajedno s raznim orašastim i suhim voćem. Možemo ga dodavati u juhe, variva, salate, priloge, jela od povrća ili mesa te od njega spravljati maslac, umake i namaze, ali i dodavati u smoothije, peciva, kruh, kolače i razne slastice. Suvišak kuhanoga kikirikija možemo zamrznuti za kasnije korištenje.

Prženi kikiriki izvrsna je poslastica, ali je najbolje da ga pripremimo kod kuće. Uz dodatak malo zdrave masnoće (maslinovo ulje, maslac, ulje kikirikija, kokosovo ulje bez mirisa…) možemo ga prepržiti u tavi ili u pećnici. Prema ukusu ga posolimo ili napravimo ušećereni kikiriki sa smeđim šećerom ili medom. Od slanoga, prženoga kikirikija miskanjem u multipraktiku dobivamo dobro poznati i neodoljivi kikiriki maslac. Sličnu inačicu možemo načiniti i od sirovih sjemenki, ali će biti posve drugačijega okusa.

Komentari 0
Nema komentara. Budi prvi!
Pošalji svoj komentar

Vaš email neće biti objavljen i koristiti će se samo u svrhu odgovaranja na vaš komentar