Filtriranje
hr en
0
U košarici(0)

Vaša košarica je prazna

Košarica je prazna. Dodajte bilo koji proizvod iz kataloga.

0
Irena Biličić

Što zapravo znači bezglutenska prehrana?

Datum objave: 19.11.2020

Iako je ovaj pojam već poprilično udomaćen, uz njega se često postavljaju razna pitanja; primjerice kome se preporučuje ovakva prehrana, koje su dobrobiti za zdravlje, mora li ova prehrana biti doista stroga, što se smije i što ne smije jesti… Odgovor nije kratak i ne može se sažeti u nekoliko rečenica, pa pogledajmo malo o čemu je riječ.

 

Što je gluten?

 

Gluten je protein koji se nalazi u žitaricama kao što su pšenica, raž i ječam. Ta latinska riječ znači ljepilo. Zbog svojstva ljepljivosti tijesto se pri obradi lako razvlači, a pečenjem postaje karakteristične teksture i prozračno, a na površini hrskavo. Upravo je zbog toga neodoljivo, pa nas može začuditi činjenica da u organizmu može stvarati razne nevolje. Zdravstvene tegobe povezane s glutenom mogu biti ozbiljne, pa se namirnice koje ga sadrže moraju izbaciti iz prehrane (bezglutenska prehrana).

Veliki je problem što se gluten može nalaziti u mnoštvu proizvoda za koje i ne pomišljamo da bi ga mogle sadržati, pa osobe koje bi ga trebale izbjegavati moraju biti jako oprezne.

 

Gluten i zdravlje

 

Većina ljudi može jesti namirnice s glutenom bez ikakvih posljedica, dok kod nekih mogu stvoriti čitav niz zdravstvenih problema. Najteža bolest je celijakija kod koje su crijeva preosjetljiva na gluten. Radi se o autoimunoj reakciji zbog koje dolazi do oštećenja crijeva jer organizam zapravo napada samoga sebe. Kao posljedica toga dolazi do raznih probavnih, ali i raznih drugih zdravstvenih problema. Celijakija zahvaća približno 1% populacije. Dokazuje se pretragama krvi gdje se traže antitijela koja pogrešno komuniciraju s glutenom te biopsijom tankoga crijeva.

Ako se ne dokaže celijakija, uglavnom je riječ o necelijakijskoj osjetljivosti na gluten (intoleranciji) koja je prisutna kod 0,5 do 13% populacije. Ponekad je ova osjetljivost predmet rasprava jer neki stručnjaci tvrde da postoji, a drugi da ne već da ga ljudi umišljaju. Kako god bilo, činjenica je da se određeni ljudi bolje osjećaju kada izbace gluten iz prehrane.

Simptomi u oba navedena slučaja mogu biti različiti i neugodni: nadutost, bolovi u trbuhu, vjetrovi, proljev, zatvor, neugodan miris stolice, glavobolja, migrena, umor, kožni problemi (dermatitis, psorijaza, alopecija, urtikarija, osip…), tjeskoba, depresija, osjećaj da smo u magli, neobjašnjiv gubitak tjelesne težine, anemija, bolovi u zglobovima i mišićima, trnci te utrnulost ruku i nogu autoimuni poremećaji (osim celijakije, problemi sa štitnjačom i jetrom, dijabetes, sindrom iritabilnoga crijeva…).

Neke osobe mogu imati alergiju na pšenicu. Za razliku od prethodnih bolesti kada do simptoma dolazi postupno i pogoršavaju se s vremenom, kod alergije je reakcija organizma burna, kao i kod svih vrsta alergija. Javlja se u kratkome razdoblju nakon konzumiranja hrane koja sadrži pšenicu.

 

Dobrobiti bezglutenske prehrane

 

Većina studija o bezglutenskoj prehrani provedena su na osobama s celijakijom. Iako nema dovoljno dokaza o povezanosti glutena i raznih zdravstvenih tegoba, nije isključeno da prehrana bez glutena može pomoći kod nekih od njih. Ova prehrana može smanjiti nadutost i umor te poboljšati tjelesnu izdržljivost te sve gore navedene simptome. Također nekim osobama pomaže u smanjenju kroničnih upala, bolova i fibromialgije.

Veoma brzo, najkasnije za nekoliko tjedana stroge bezglutenske prehrane trebalo bi doći do poboljšanja simptoma. Ako do toga ne dođe, trebamo potražiti liječničku pomoć da pronađemo uzrok tegoba.

Bezglutenska hrana za dijetu? Zašto ne? Zbog smanjene konzumacije ugljikohidrata ovakva prehrana kod većine osoba potiče gubitak suvišne vode i kilograma. Većina namirnica je zasitna, pa neće biti gladovanja i umora.

 

Nedostaci bezglutenske prehrane

 

Negativne strane ove prehrane mogu biti jednoličnost, a time i nedostatak nekih nutrijenata. Ponekad zbog manjka prehrambenih vlakana može doći do neredovite probave. Ovih problema neće biti konzumiramo li dovoljno mahunarki, orašastih plodova, voća i povrća.

U početku ćemo možda imati problema s nedostatkom vremena za kupovinu i pripremu hrane, a neke će namirnice biti dosta skupe. Uvijek su nezgodna i druženja gdje ima hrane, ali i restorani. S vremenom i iskustvom te boljom organizacijom sve će postati jednostavnije.

 

Što je zabranjeno jesti?

 

Kod problema s celijakijom gluten se mora posve izbjegavati. Maksimalna dozvoljena dnevna količina je obično samo 10 do 50mg. Gluten potječe iz žitarica kao što su pšenica, pir, tritikale, raž i ječam. Ima ga u mnoštvu namirnica i proizvoda: kruh, peciva, kolači, keksi, muffini, pizza, tjestenina, krušne mrvice, žitarice i pahuljice za doručak, razne grickalice i slatkiši, razni umaci, suhomesnati proizvodi, gotova jela, pivski kvasac, slad, pivo…

Kako je teško znati gdje sve ima glutena, najsigurnije je izbjegavati svu prerađenu hranu i gotova jela. Također, iako u deklaraciji gluten nije naveden, tijekom obrade i pakiranja hrana se može kontaminirati glutenom kao što je čest slučaj sa žitaricama koje inače ne sadrže gluten, mahunarkama, sjemenkama i orašastim plodovima. Stoga je najsigurnije kupovati namirnice s oznakom „bez glutena“ i/ili „gluten free“.

 

Namirnice bez glutena

 

Dopušteni su meso, riba, jaja, biljna ulja, maslac, mast, voće, povrće, mliječni proizvodi, mahunarke, sjemenke i orašasti plodovi, začini te razni napici (osim piva). Žitarice i pseudožitarice koje ne sadrže gluten su zob, kukuruz, riža, kvinoja, heljda, proso, amarant… Sve se ovo odnosi na namirnice u čistome, izvornome obliku. Kako smo već spomenuli, mnoge prerađevine mogu sadržavati gluten.

Kao zamjena za uobičajene vrste brašna možemo koristiti brašna od kukuruza, riže, krumpira, soje, slanutka, badema (i ostalih orašastih plodova), lana, buče (i ostalih sjemenki) kokosa, tapioke...

Hrana bez glutena ne mora biti bezukusna i jednolična. Potrebno je malo mašte i iskustva, pa će jela biti privlačna i ukusna.

Encianovi „gluten free“ proizvodi proširit će nam jelovnik i olakšati osmišljavanje obroka.

 

Među navedenim proizvodima i kategorijama ima mnoštvo proizvoda s oznakom „gluten-free“:

https://encian.hr/proizvodi/proizvodjaci/alpro/

https://encian.hr/proizvodi/proizvodjaci/its-us/

https://encian.hr/smeda-riza-1kg-proizvod-469/

https://encian.hr/proizvodi/zdrava-hrana/superfoods/

https://encian.hr/ljuspice-od-soje-200-g-proizvod-480/

https://encian.hr/medaljoni-od-soje-100-g-proizvod-512/

https://encian.hr/proizvodi/zdrava-hrana/slano-i-slatko/?to_page=2

 

Izvori:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5866307/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6363368/

https://www.healthline.com/nutrition/signs-you-are-gluten-intolerant#TOC_TITLE_HDR_16

https://www.healthline.com/nutrition/gluten-sensitivity-is-real

https://www.healthline.com/health-news/is-non-celiac-gluten-sensitivity-a-real-thing-041615

https://www.healthline.com/health-news/i-dont-have-celiac-disease-and-i-still-avoid-gluten#Identifying-the-problem-and-making-smarter-choices

https://www.healthline.com/nutrition/gluten-free-diet

 

Komentari 0
Nema komentara. Budi prvi!
Pošalji svoj komentar

Vaš email neće biti objavljen i koristiti će se samo u svrhu odgovaranja na vaš komentar