Prijavi se za newsletter, ostvari brojne popuste i iskoristi -15% popusta na ukupnu kupovinu. *Popusti se ne zbrajaju
0
Sačuvajte zdravlje tijekom hladnih dana
Komentara 0

Tijekom zimskih mjeseci aktualne su kronične bolesti poput prehlade i gripe stoga je pri odabiru  hrane, dodataka prehrani i načina života potreban dodatan oprez. Iako hladnoća nije njihov uzročnik već virusi, hladnoća je ta koja nas prisiljava da provodimo više vremena u zatvorenom, a time i u kontaktu s virusima i klicama koji su uzročnici infekcija.

Imunološki sustav slikovito možemo predočiti kao orkestar, koji se sastoji od različitih instrumenata koji zajedno djeluju u harmoniji sa jednim zajedničkim ciljem, da nas štite od stranih stanica, uzročnika infekcija. U obranu organizma uključeni su makrofagi, stanice koje prepoznaju stranu stanicu u tijelu i ubijaju ju te B limfociti koji stvaraju antitijela koja se vežu na površinu virusa ili bakterija te ih tako označavaju, što signalizira  T limfocitima da ih treba uništiti. Stanice imunološkog sustava neprestano kruže krvotokom kako bi što prije detektirale strane stanice te kako bi njihova šteta po organizam bila što manja.

Probavni sustav prva linija obrane

Iako je koža naša vidljiva barijera prema vanjskom svijetu ona čini samo manji dio naše direktne obrane, dok većinu obavlja probavni sustav. Naime on ima 150 puta veću površinu od kože pa sadrži i najviše imuno stanica, čak 60 % od njihovog ukupnog broja.   Ovi podaci u prvi tren čine se nevjerojatnim, ali treba imati na umu da prosječna osoba tijekom cijelog života pojede 25 tona hrane. Ta hrana osim različitih patogenih mikroorganizama kojima treba onemogućiti ulazak  sadrži i hranjive i zaštitne tvari kojima treba dopustiti ulazak u organizam. Ovaj selektivni zadatak propusnosti obavlja crijevna sluznica, stoga je izbor hrane koju jedemo neophodan za njezin pravilan rad. Tako alkohol i neki lijekovi (aspirin i ibuprofen)  direktno štete njezinom pravilnom radu, pa tako i radu cjelokupnog imunološkog sustava, te bi ih trebalo uzimati što manje. Hrana koja obiluje kolinom, poput soje, zobi, cvjetače i leće direktno sudjeluje u izgradnji stanica sluznice te bi je trebalo redovito  uključiti u prehranu.

U posljednjih 10 godina istraživanja pokazuju kako prehrana igra glavnu ulogu u stvaranju i pravilnom radu stanica imunološkog sustava. Tako pozornost treba posvetiti adekvatnom unosu kvalitetnih proteina koji će osigurati svih 20 aminokiselina, među kojima i svih 8 esencijalnih. Smanjeni unos proteina za samo 25 % značajno može ugroziti  cjelokupni rad imunološkog sustava. Kvalitetni izbori proteina su  riba, jaja i meso peradi te soja ali i kvinoja. Glutamin i arginin su posebno bitne aminokiseline  jer  su poznata terapija pre-operativnih bolesnika. Hrana koja njima obiluje je kupus, cikla, piletina, riba, grah, a sadrži  ih i aloe vera.

Vitamini, posebno A, C, E  te B-vitamini (B1, B2,B5, folna kiselina, B6 i B12) te minerali cink, bakar, željezo, selen i mangan direktno asistiraju imunološkim stanicama. Veći dio ovih nutrijenata nalazimo u voću, povrću, cjelovitim žitaricama, orašastim plodovima i sjemenkama.

Esencijalne masne kiseline poput omega-3 podupiru ravnotežu između imunoloških i upalnih procesa te ih isto treba uključiti u prehranu. Njihov najbolji izvor su tuna, losos, bakalar,  riblje ulje, chia, laneno sjeme i orasi.

Antioksidansi su tvari prisutne u hrani ili koje nastaju u organizmu, a sprječavaju ili usporavaju oksidativnu štetu koja nastaje u tjelesnim stanicama uslijed djelovanja slobodnih radikala. Oni djeluju kao „neutralizirajuće spužve“ koje upijaju (sparuju ) slobodne radikale. Najvažniji antioksidansi  većinom su pigmenti voća i povrća. Karotenoidi su zaslužni za crveni pigment dok su antocijani zaslužni za ljubičasti pigment. Karotenoidima obilju mrkva, rajčice, jagode, naranče, goji, a antocijanima aronija, acai, borovnica, kupina.

Potrebno je unositi i dovoljno tekućine. Preporučaju se topli napici s dodatkom meda, đumbira, limuna i cimeta.

Osim raznovrsne prehrane za dobar imunitet bitno je i dovoljno sna te redovita tjelesna aktivnost.

Uzimanje dodataka prehrani poput matične mliječi, ulja crnog kima, beta glukana, echinacee te vitaminsko mineralnih pripravaka također pozitivno djeluje na imunološki sustav.

 

Ocjenite članak

Imate komentar, pitanje ili savjet?

Pozivamo vas da ih ostavite u nastavku.

učitavam komentare...